Birgit Schlyter

Hem E-bok Essäer/Artiklar Krönikor Anslagstavla Kontakt


Anslagstavla












PUBLICERING 2025

En utökad och bearbetad version av framlidne ambassadören och professorn Gunnar Jarrings uiguriska lexikon, An Eastern Turki – English Dictionary, är under utgivning av Brill Publishers, Leiden: Turki_Lexicon.Forthcoming. Förlagsinfo.: https://brill.com/edcollbook/title/60243

Inför publiceringen skrevs en artikel om toppdiplomaten som blev Uigurernas bästa vän i Axess 4/2023. En utökad version av samma artikel presenteras under
Förtryckta uigurers språk och kultur







PÅGÅENDE FORSKNING


Spiritualism och egyptomani i svensk konst från tidigt 1900-tal

I ett nystartat bokprojekt förbereds en biografi över en föga känd men inte helt bortglömd svensk konstnär, Anna Cassel (1860-1937).

Omvärldens intresse för Anna Cassel har ökat avsevärt, då hon numera anses ha varit den främsta promotorn och medskaparen av den konst som under de senaste decennierna uppmärksammats genom utställningar av målningar tillskrivna Hilma af Klint.



Svanen, 1914-1915. Hilma af Klint eller Anna Cassel? Se Marty Bax, ”Hilma af Klint. Vom radikalen Pietismus zur Anthroposophie”, i Vitanova-Kerber, Viktoria, & Helmut Zander (utg.), Anthroposophieforschung: Forschungsstand – Perspektiven – Leerstellen, De Gruyter Oldenbourg 2023, ss. 122ff.


De båda konstnärsvännerna Anna Cassel och Hilma af Klint ingick i en krets av kvinnor inspirerade av teosofi och spiritualism och så småningom antroposofi, vilket fick en avgörande betydelse för deras måleri – en alltmer abstrakt och starkt symbolladdad konst.

Hos Anna Cassels dominerar ett religiöst, delvis synkretistiskt bildspråk – oftast bibliskt men allt emellanåt med inslag av utomkristen, t.ex. fornegyptisk, mytologi.



En oljemålning av Anna Cassel från 1913. Originalet finns hos Antroposofiska Sällskapet i Järna, söder om Stockholm, och avbildas i boken Anna Cassel: The Saga of the Rose, Stockholm: Bokförlaget Stolpe 2023, s. 27.


Ett exempel på Anna Cassels engagemang i fornegyptisk monumentalkonst och hieroglyfer är en möbel som funnits i hennes familj och som tros ha målats av henne runt sekelskiftet 18/1900. På fotot syns namnet ”Kleopatra”.


Namnet Kleopatra i hieroglyfer, som här ska läsas från vänster och, i de fall där två tecken står över resp. under varandra, uppifrån.


Som ett av de allra äldsta mänskliga skriftsystem som världen känner till har de egyptiska hieroglyferna i modern tid fortsatt att väcka förundran och fantasier om dolda hemligheter och ren magi. När astronomen Carl Sagan i ett avsnitt av sin TV-serie ”Cosmos. A Personal Voyage” på 1980-talet skulle tala om möjligheten att hitta och kommunicera med främmande civilisationer ute i världsrymden, började han med fornegyptiskan och dess inskrifter. Fram till sin slutgiltiga dechiffrering 1822 hade hieroglyferna varit som en gåtfull kod skapad av en civilisation någon annanstans ifrån, menade Sagan och berättade sedan hur fransmannen Champollion till slut knäckte koden med hjälp av faraoniska namn som Ptolmes (Ptolemaios) och Kleopatra från hellenistisk tid.

Ett svenskt språkgeni som hjälpte Champollion på traven var Johan David Åkerblad (1763–1819). Läs min anmälan av historikern Fredrik Thomassons bok Rosettastenens förste tolkare i tidskriften CLIO 30:1 (2017).

Tolkningen av hieroglyferna blev en sensation i 1800-talets Europa. De namn och titlar som först hade lästs ut från ristningar på stenar och obelisker blev nyhetsstoff och uppmärksammade exempel på gåtans lösning. Förutom ovannämnda ”Kleopatra” och "Ptolmes" finns ”Alexander” och ”autokrator” på möbeln som vi undersöker.



Biografin över Anna Cassels liv och konstnärskap skrivs i samarbete med Marie Cassel och Paul Schlyter. För det praktiska projektarbetet med bland annat resor, inventering och fotografering har vi fått ekonomiskt stöd från Axel och Margaret Ax:son Johnsons stiftelse för allmännyttiga ändamål.

Se också essän Myt, vision och vetenskap i Anna Cassels konstnärskap
och presentationen av den, Målarinnan Anna Cassel.